top of page

12 tips die je helpen beter te presteren tijdens examens

‘Laat wat je niet kunt doen, niet in de weg zitten van wat je wel kunt doen.’
- Coach John Wooden

Wanneer het startschot van een examen heeft geklonken is het zaak om als een professional te werk gaan. Het doel is om er werkelijk alles aan te doen om binnen je mogelijkheden een maximaal resultaat te behalen. Dit vraagt om gestructureerde manier van werken en uitvoeren, zodat je geen kansen laat liggen, onnodige fouten maakt of onhandige dingen doet. De volgende 14 tips gaan je daarmee helpen. We raden je aan om deze voorafgaand aan het examen te bestuderen en om er al mee te gaan werken tijdens het oefenen met oude examens en oefenopgaven voor het examen.


Tip 1. Neem de tijd om de instructies van het examen en instructies voor elke sectie of vraag grondig en zorgvuldig door te lezen. Let daarbij op specifieke vereisten, zoals woordlimieten, keuzemogelijkheden of speciale richtlijnen.

Tip 2. Ga zorgvuldig om met de beschikbare tijd. Je hoeft niet per se met opgave één te beginnen. Let op dat de onderdelen die veel punten opleveren voldoende tijd en aandacht krijgen en dat je niet te veel tijd verspilt aan minder belangrijke delen van het examen.Race niet door de vragen heen als je een sterk gevoel van tijdsdruk ervaart.

Tip 3. Vermijd het maken van overhaaste conclusies of aannames op basis van gedeeltelijke informatie. Lees de opgave of vraag altijd tot het einde door, zelfs als je denkt: "Ik weet het al!" of "Ik denk te weten wat de vraag zal zijn." Uit ervaring blijkt dat mensen bij examens vaak het verkeerde opschrijven of invullen omdat ze te vroeg hun conclusies trekken. Zorg ervoor dat je volledig begrijpt wat er wordt gevraagd voordat je je antwoord formuleert.

Tip 4. Kijk na het opschrijven of invullen van je antwoord of je antwoord de vraag dekt. Als er vijf redenen worden gevraagd schrijf er dan niet meer op. Als je iets moet berekenen, zorg dan dat je de eenheid (%, €, etc.) bij het antwoord zet. Zorg er ook voor dat je de gehele berekening uitschrijft. Als je dit niet doet, kan dit je mogelijk punten kosten.

Tip 5. Als een onderdeel van het examen je lastig afgaat, richt je dan op wat je wel kunt doen in plaats van wat je niet kunt doen. Verspil niet te veel tijd aan een vraag die je niet begrijpt of waar je niet uitkomt. Je kunt de moeilijke vraag of opdracht even laten rusten en er later weer op terugkomen.

Tip 6. Streef altijd naar maximale prestatie, zelfs als het examen minder goed lijkt te gaan of teleurstellend lijkt te verlopen. Oordeel niet te snel over het verloop of de uitkomst van het examen. Blijf focussen op de uitvoering en niet het resultaat.

Tip 7. Pak multiple choice examens in drie ronden aan. (1) Vul eerst de gemakkelijke vragen in en sla de moeilijke vragen over. (2) Vervolgens beantwoord je de moeilijke vragen. (3) Als laatste beantwoord je de zeer moeilijke vragen. Een aanrader is om voordat je naar de verschillende antwoorden kijkt, eerst zelf het antwoord op de vraag te bedenken en daarna jouw antwoord met de verschillende opties te vergelijken.

Tip 8. Een leeg antwoord is altijd fout. Vul zoveel mogelijk in. Hoe meer je opschrijft, hoe groter de kans dat er iets juists tussen staat. Overdrijf echter niet. Schrijf alleen dingen op die verband houden met de vraag of opgave.

Tip 9. Zet jezelf niet te veel onder druk. Verkramp niet in je gezichtsuitdrukking, verhard je spieren niet en houd je ademhaling niet in wanneer je iets probeert te herinneren of te bedenken. Dit werkt vaak averechts. Een betere strategie is om ontspannen te blijven en de vragen rustig op je in te laten werken, zodat je brein even de tijd krijgt om een oplossing of antwoord te bedenken.

Tip 10. Neem mini pauzes tijdens examens die langer duren dan een uur om te strekken, te ontspannen en om even op adem te komen. Deze pauzes zijn niet alleen nuttig om jezelf weer op te laden, maar kunnen ook je creativiteit, denkkracht en concentratievermogen stimuleren.

Tip 11. Evalueer ruim op tijd of je op schema ligt om het examen op tijd af te krijgen. Als dit niet lukken, richt je dan in de resterende tijd op de opgaven en onderdelen waar je de meeste punten mee kunt scoren.

Tip 12. Laat je niet van de wijs brengen door klasgenoten die eerder de zaal uitlopen. Vermijd de verleiding om vroegtijdig te vertrekken. Als je klaar bent met alle examenopgaven is het belangrijk om even de tijd te nemen om het examen en je antwoorden grondig na te lezen. Controleer alle vragen en antwoorden op mogelijke fouten en loop na of je alles hebt ingevuld en de vragen goed gelezen en geïnterpreteerd hebt. Zorg dat je antwoorden leesbaar zijn. Controleer tevens of je berekeningen correct zijn en of je schrijf- en spelfouten kunt vinden. Soms kan het herlezen of berekenen van je antwoorden helpen om fouten op te sporen of aanvullende inzichten bieden.

Tenslotte, zet ’m op, wees niet te streng of hard voor jezelf en vertrouw op jezelf!


Tip! Lees het artikel "Presteer beter op examens door de examendag optimaal te organiseren" om jezelf in topvorm te kunnen brengen voor een examen. Als je last ervaart van examenstress lees dan het artikel "Hoe kun je beter met examenstress en prestatiedruk omgaan?"

Over de Examenatleet app

Doe examen als een topsporter! De Examenatleet is er om jou te helpen om op je allerbest en ongehinderd door stress en prestatiedruk te presteren bij activiteiten die er echt voor je toe doen. Dit kunnen examens op school of tentamens op de MBO, HBO op de universiteit zijn. Maar ook tussentijdse toetsen, schoolonderzoeken, presentaties of assessment opdrachten. Tevens kun je deze app gebruiken voor je voorbereiding op andere belangrijke prestatiemomenten in je leven. Denk aan een sollicitatie, spreekbeurt of wanneer je moet optreden of presteren in een sport.

In de Examenatleet volgen we een topsport benadering waarbij alle belangrijke factoren die van invloed zijn op het examen aan bod zullen komen. Een bijkomende ambitie is je tips mee te geven over hoe je slimmer kunt werken tijdens je voorbereiding, waardoor je met minder moeite en inspanning meer en beter werk gedaan krijgt. De app is geschikt voor beginners en gevorderden en kun je behalve voor je examen- en studieprestaties ook gebruiken om rustiger in je hoofd te worden, energie op te doen en lekker in je vel komen te zitten.

Commenti


I commenti sono stati disattivati.
bottom of page