top of page

De 10 beste tips: zo wordt focussen en concentreren veel gemakkelijker

‘Mensen denken dat focussen betekent dat je JA zegt tegen waarop je moet focussen. Maar dat is het totaal niet. Focussen gaat vooral over NEE zeggen tegen de honderden andere goede ideeën die er zijn.’ – Apple oprichter Steve Jobs

Iedere prestatiecoach kan je vertellen dat een geconcentreerde hier en nu aandacht het mogelijk maakt om op je allerbest te presteren. Je bent dan super oplettend, aandachtig en geconcentreerd en voelt je tegelijkertijd kalm en ontspannen. Precies wat je nodig hebt als je examen doet of een tentamen wilt maken! Of wanneer je veel effectiever wilt leren en studeren. Nu is de vraag hoe activeer je deze optimale staat van aandacht?


Het je goed kunnen focussen en concentreren is niet alleen een kwestie van aanleg en veel oefenen. Het zal je ook gemakkelijker afgaan als je bewust de ideale focus-omstandigheden creëert of opzoekt. De volgende tien focus-tips vertellen je hoe dit precies te doen en maken je het focussen en goed kunnen concentreren echt veel gemakkelijker.

De 10 beste focus en concentratietips:

Tip 1. Kies bewust de momenten van de dag waarop je van nature scherp en alert bent, zoals in de ochtend, om te studeren of gefocust te werken.

Tip 2. Studeer in een rustige, inspirerende en fijne omgeving waar je minder snel wordt afgeleid, bijvoorbeeld in de bibliotheek of een kamer waar niemand anders is.

Tip 3. Reserveer tijdsblokken in je agenda waarop je gefocust en aandachtig gaat werken en maak van het niet-afgeleid en ‘laser’-gefocust werken op deze momenten je allerhoogste prioriteit.

Tip 4. Disconnect jezelf tijdelijk van sociale media, e-mail en je smartphone. Maak het jezelf lastig om afgeleid te kunnen raken. Zet je telefoon uit of leg hem buiten het zicht.

Tip 5. Bepaal duidelijk wat je wilt doen en bereiken voordat je begint met studeren of werken. Het is gemakkelijker om te focussen als je een concrete taak of doel voor ogen hebt.

Tip 6. Vermijd activiteiten die je veel mentale energie kosten voordat je gaat focussen. Bijvoorbeeld door kort voor het studeren of examen te gaan multitasken, gamen of lang surfen op het internet. Of eerst aan minder belangrijke taken en klusjes te werken, zoals het beantwoorden van berichtjes en mailtjes.

Tip 7. Focussen is moeilijker wanneer je moe of gestrest bent. Neem regelmatig pauze, let op je voeding, zorg voor voldoende slaap en beweeg regelmatig om je energie hoog te houden. Als je druk in je hoofd bent of stress ervaart, doe dan voor dat je start een korte focus en concentratie meditatie of ademhalingsoefening.

Tip 8. Ga flink bewegen voordat je gaat focussen. Veel onderzoeken tonen aan dat mensen zich na een work-out of andere fysieke activiteit zich vaak alerter voelen en zich daardoor beter kunnen focussen en concentreren.

Tip 9. Als je erg moe, sloom of duf bent kan een kop koffie of stukje pure chocola wonderen doen voor je alertheid. Als je je onrustig en gejaagd voelt of hyper bent kan het drinken van een kop thee of opzetten van rustige muziek je helpen om rustiger te worden.

Tip 10. Organiseer het leren en studeren voor het examen op een slimme manier. Als je goed georganiseerd bent en slim te werk gaat heb je geen koffie, Red bull of Ritalin meer nodig om je optimaal te kunnen concentreren op het studeren en examen doen. In het artikel “Studeer als een Atleet” kun je hier meer over lezen.

Met deze tips wordt focussen veel gemakkelijker en kun je je studie- en werkprestaties verbeteren. Daarnaast is een laatste tips om vlak voordat je start met leren en studeren of als je aan een examen begint bewust een goede vorm van concentratie te activeren. Je kunt je geest tot rust brengen en scherpte vergroten door een korte ‘arrival’ of ‘moodshifteroefening te doen.


In de Examenatleet app kun je in de Focus en Concentratie menu's een grote collectie van speciale korte begeleide meditatie, ademhaling en journaling oefeningen vinden die je kunt doen om een optimale concentratie te activeren en om onrustige gedachten, een snel afgeleide aandacht en stress mee van je af te schudden. In de app vind je in artikelen tevens vele tips om slimmer te kunnen studeren en jezelf fysiek, mentaal en emotioneel in topvorm te brengen en te trainen.

Studies laten bovendien zien dat regelmatig mediteren je concentratievermogen kan verbeteren. Tijdens het mediteren oefen je met het omgaan met afleidingen en het sturen en herstellen van je aandacht. Bovendien wordt focussen veel gemakkelijker als je geest rustig en kalm is. Je kunt jezelf daarbij ondersteunen door de trainingsprogramma’s uit de Examenatleet app hiervoor te gebruiken. Meditatie kent tevens nog veel meer krachtige voordelen. Lees hier meer over de voordelen van meditatie.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page