top of page

Wat zijn de voordelen van mediteren?

‘Ik snap niet dat meditatie soms gezien wordt als soft.
Kijk eens naar de mensen die fenomenale dingen bereikt hebben. Mediteren zij? Absoluut!’ – Basketball ‘fenomeen’ Koby Bryant

Mediteren wordt steeds populairder. Dat is niet verwonderlijk aangezien de maatschappij alsmaar hectischer wordt en het drukke leven je steeds minder mogelijkheden biedt om echt te ontspannen en mindful te zijn. Meditatie helpt je om ontspanning, vertrouwen en geluk van binnenuit te halen. En het mooie is, iedereen kan het leren!


In de jaren tachtig was de film Karate Kid een enorme hype. In de film gaat Ralph in de leer bij meester Miyagi, een Japanse karate expert en wijze oude man uit zijn dorp. In het begin van zijn training moet Ralph van Mr. Miyagi enkel huishoudelijke klusjes uitvoeren die op het eerste gezicht niets van doen hebben met karate. Hij moet met een bepaalde techniek de vloer schrobben en met een specifieke vloeiende beweging de schutting schilderen. Het frustreert Ralph enorm dat hij geen karate technieken mag leren en iedere dag die ‘suffe’ en ‘saaie’ klusjes moet doen. Wat Ralph niet in de gaten heeft is dat het werk wat hij van meester Miyagi moet doen op een vernuftige wijze de basis legt voor de vaardigheden waardoor hij later in karate kan uitblinken en zelfs de grote kampioen wordt.


Als je jezelf mentaal en emotioneel wilt trainen kan het beoefenen van meditatie de routine zijn die voor jou een ‘Mr Miyagi’ effect gaat activeren. Als je op regelmatige basis mediteert creëer je in je leven krachtige ‘pitstop’ momenten van ontspanning, rust en herstel. Bovendien doe je tijdens het mediteren aan mentale en emotionele fitness. Met alle positieve effecten van dien. Zo kan mediteren je helpen met het verbeteren van je:


Welzijn en lifestyle

Mediteren leert je je geest te kalmeren, je gedachten en gevoelens te observeren en om meer met je ‘ware’ zelf in verbinding te komen. Het bereiken van een verhoogde staat van bewustzijn gaat vaak hand in hand met een gevoel van innerlijke rust, plezier en tevredenheid. Persoonlijk geluk hoeft niet meer voort te komen uit dingen doen of krijgen, maar uit gewoon jezelf te zijn.


Prestaties

Iedere performance coach kan je vertellen dat een meditatieve ‘hier en nu’ aandacht de sleutel is tot high performance. Meditatie ontspant je lichaam en geest en verbetert je cognitieve capaciteiten zoals je concentratievermogen, geheugen en leervermogen. Precies wat je nodig hebt als je examen doet!. Bovendien maakt een scherpe en rustige geest het leren en studeren een stuk gemakkelijker. Helder denken leidt tevens tot betere beslissingen, meer creativiteit en minder verspilling van energie. Ook helpt mediteren je om beter om te gaan met stressvolle gevoelens, gedachten en emoties.


Gezondheid

Uit diverse onderzoeken naar meditatie komen onder andere de volgende fysieke voordelen van regelmatig mediteren naar voren:


• De algemene gezondheid verbetert

• Stress en stressgerelateerde klachten nemen af

• Energie en vitaliteit nemen toe

• De maag- en darmfunctie verbeteren

• Het immuunsysteem wordt sterker

• De reactiesnelheid verbetert

• Het slaapvermogen verbetert en de inslaaptijd neemt af

• Bloeddruk, spierspanning, hartslag en pijn verminderen

• Zintuiglijke ervaringen worden intenser beleeft


De meeste van deze voordelen ontstaan vooral door de positieve werking van meditatie op stress. Als je regelmatig moment van ontspanning creert dan doorbreek je chronische stress en geef je het lichaam de kans om te schakelen naar een modus van ontspanning, rust en herstel. Mediteren omvat echter meer dan alleen het loslaten van stress en vinden van ontspanning. Je traint jezelf ook in vele nuttige vaardigheden. Denk daarbij aan je focus- en concentratievermogen, je emotioele intelligentie en het vaardiger worden in omgaan met piekergedachten, stress en lastige emoties. Tevens maak je door het beoefenen van meditatie kennis met de waarde even stil zijn en even niets doen.


Meditatieoefeningen kennen ook vele praktische voordelen. Je kunt meditatieoefeningen gebruiken om de dag scherp en fris te beginnen, vlak voor een activiteit een optimale staat van concentratie te activeren, aan het einde van de dag de dag uit je hoofd te zetten en om gemakkelijker in slaap te kunnen vallen. Vandaar dat we in de Examenatleet app speciale menu's hebben met doelgerichte oefeningen voor studeren, presteren, slapen en ontspannen. Voor iedere doel of toepassing kun je meerdere soorten van meditaties uitproberen. Het idee daarbij is niet dat door te mediteren ineens al je problemen oplossen, maar wel dat je door te mediteren gemakkelijker je uitdagingen kan oplossen.


Let wel, meditatie werkt niet voor iedereen. Als je op dit moment in een diepe crisis zit of je onstabiel voelt kunnen de oefeningen erg lastig zijn. Soms kunnen ze ook veel bij losmaken en is een voorzichtigere benadering gewenst. Dan is het beter om korter te mediteren, een andere oefening te doen of niet te mediteren. Ook is het goed om te weten dat door het ervaren van meer ontspanning je spanningen en ongemakken in je lichaam tijdelijk meer voelbaar kunnen worden.


Ontdek de Examenatleet meditatie app

Al met al zijn er vele redenen waarom mediteren werkt. Het belangrijkste voor je is echter om de werking van meditatie zelf te ervaren en te onderzoeken. Niets werkt motiverender dan dat je in je eigen ervaring de voordelen en werking van meditatie kunt bevestigen.


Examenatleet app welcome scherm

In de Examenatleet app kun je luisteren naar een grote collectie geleide meditatie- en ademhalingsoefeningen. Deze zijn geschikt voor beginners en gevorderden. Tevens vind je in deze meditatie-app slimme mindfulness journaling (schrijf) oefeningen en vele interessante artikelen die je helpen om stressvrij en optimaal examen te doen. Bovendien bevat de app speciale trainingsprogramma’s waarmee je jezelf via meditaties mentaal en emotioneel kunt trainen om je doelen bereiken. Deze trainingen helpen je je examen en studie prestaties te verbeteren, stress te verminderen, rustiger te worden in je hoofd en je concentratie te verhogen. Doe je ook mee?

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page