top of page

Zo vergroot je je veerkracht en doorzettingsvermogen

‘Ik heb meer dan 9000 worpen in mijn carrière gemist. Ik heb in totaal bijna 300 wedstrijden verloren. 26 keer werd mij toevertrouwd om het beslissend punt te scoren, maar miste ik. Ik heb telkens opnieuw en opnieuw gefaald in mijn leven. En dat is waarom ik succesvol ben!’ – de beste basketballer ooit Michael Jordan

Als je optimaal wilt scoren in een tentamenweek of eindexamentijd is de kans groter dat je met obstakels als tegenspoed, teleurstelling, stress en negatieve gevoelens en emoties te maken krijgt. De vraag is dan of je toch koers weet te houden en/of jezelf weet te herpakken. De bekende oud bokser Mike Tyson verwoordt deze uitdaging als volgt: “iedereen heeft een goed plan, totdat ze een klap in hun gezicht krijgen.” Het is echt een uitdaging om je door hoge druk of een tegenslag niet van de wijs te laten brengen.


De volgende vier tips helpen je je veerkracht en doorzettingsvermogen te vergroten, zodat je dichter bij jezelf en je plannen kunt blijven, ongeacht de omstandigheden.


Tip 1. Zorg dat je uitgerust bent.

Als je batterij opgeladen is en je je uitgerust voelt wordt het stukken gemakkelijker om obstakels en tegenslagen te overwinnen. Hoeveel korter is je lontje wel niet als je een nacht slecht geslapen hebt? Hoeveel eerder geef je het op als je van binnen helemaal leeg en op bent? Realiseer je dat je lichaam en vooral je brein voldoende energie nodig hebben om te kunnen doorzetten, enthousiast te blijven en jezelf te herpakken. Vandaar dat we in de Examenatleet de fysieke dimensie zo serieus nemen. In de app en op deze website kun je artikelen vinden over hoe je via slapen, eten, bewegen, sporten en pauze nemen je prestatievorm kunt ondersteunen.

Tip 2. Herinner jezelf aan wat je missie en einddoel is.

De motivatie die je hebt voor het examen doen heeft een enorm effect op de kracht van de inspanningen die je voor het examen zult leveren. Wanneer je het even niet meer ziet zitten of een flinke tegenvaller moet incasseren is het daarom een aanrader om een bewust even stil te staan bij waarvoor je het allemaal doet. Je zult merken dat dit je helpt om je zenuwstelsel van een gestreste naar een positieve staat te schakelen. Dit zal je extra energie en motivatie geven om jezelf te herpakken en je weg te vervolgen.

Tip 3. Neem een ‘groei mindset’ aan en richt je op progressie in plaat van perfectie.

Veel topsporters werken op deze manier. Voor hen is winnen of scoren tijdens trainingen of wedstrijden niet het hoofddoel, maar het boeken van progressie wel. Het idee is dat goede resultaten vanzelf komen als je van je tegenslagen leert en jezelf iedere dag iets verbetert. Deze ‘groei-mindset’ helpt je om gemakkelijker en constructiever met eventuele teleurstelling en frustratie over tussentijdse tegenspoed of negatieve resultaten om te gaan. Een prettige bijkomstigheid van deze benadering is dat als je niet slaagt of het gewenste eindresultaat behaalt, je het toch als een geslaagde missie mag zien, mits je er iets van geleerd hebt. Lees meer over de kracht van een groei mindset en het verschil met een fixed mindset in het artikel "Vergroot de kans op succes via een groei mindset".

Tip 4. Vergroot je capaciteit om goed met stress, lastige gevoelens en emoties om te kunnen gaan.

Check in emoticon scherm Examenatleet app

In situaties waarin je gestrest of emotioneel getriggerd bent is het een grote uitdaging om je hoogste prestatievorm te kunnen aanspreken en om te blijven focussen op je missie en je prioriteiten. Een gestreste geest focust bovendien veel meer op het negatieve in plaats van het positieve en is veel minder in staat om te leren en zich aan te passen. Door jezelf enkele goed werkende ontspanningstechnieken aan te leren en er een periode mee te oefenen leer je stress en emoties beter te kunnen reguleren (managen) en heb je de ‘tools’ in handen om jezelf in alle omstandigheden te kalmeren en herpakken.

In de Examenatleet app vind je speciale trainingsprogramma’s waarmee je jezelf mentaal en emotioneel kunt trainen. De trainingen helpen je stress te verminderen, rustiger te worden in je hoofd en je concentratie te verhogen. Tevens train je jezelf om beter met stress, piekergedachten en lastige gevoelens en emoties om te kunnen gaan. . Vele kleine stappen leiden tot grote resultaten. De trainingen zijn voor beginners en gevorderden. Van 3 tot 60 dagen. Doe je ook mee?



Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page