top of page

Waarom is een succesvolle atleet gefocust op het hier en nu?

‘Een succesvolle strijder is een gewone man die zijn aandacht laserscherp kan focussen.’ - Vechtsport legende Bruce Lee

Ken je dat gevoel wanneer alles even perfect lijkt te zijn en je totaal geen stress of zorgen ervaart? Stel je voor dat je een moment helemaal opgaat in een adembenemend mooi uitzicht of kippenvel ervaart tijdens een popconcert. Of denk aan een keer dat je jezelf overtrof, zoals bij het maken van een knappe actie tijdens het sporten of bij een schoolopdracht die je zo goed uitvoerde dat je het je nog steeds herinnert. Wetenschappers beschrijven dergelijke ultieme ervaringen als flow-ervaringen.

Ervaar de ultieme flow aandacht

Iedere topsporter wil tijdens een belangrijk prestatiemoment de meest optimale staat van concentratie, de flow, ervaren. Wanneer je de flow ervaart wordt het mogelijk om je beste prestaties te leveren en je hoogste kunnen te bereiken. Bovendien functioneer je, als je de flow ervaart, efficiënter en effectiever dan normaal - je krijg je in minder tijd, met minder moeite meer dingen gedaan.

Het belangrijkste kenmerk van de flow is dat je volledige aandacht uitgaat naar de activiteit die je op dat moment onderneemt. Je bent voor de volle honderd procent gefocust op de taak of bezigheid die je aan het uitvoeren bent. Alsof je huidige activiteit het allerbelangrijkste is in de wereld. Een dergelijke staat van aandacht en toewijding kent heel veel voordelen.


De flow aandacht is een meditatieve hier en nu aandacht

Als je de flow aandacht ervaart verdwijnen stressvolle en afleidende gedachten als sneeuw voor de zon of nemen ze ten minste af. Je ervaart daardoor minder hinder van stress, onrust en weerstand en meer gevoelens van ontspanning, harmonie en moeiteloosheid. Bovendien maakt deze manier van aandacht het mogelijk om op je allerbest te presteren. Je bent super oplettend, geconcentreerd en je voelt je tegelijkertijd kalm en ontspannen. Daardoor neem je scherper waar, voel je je vrijer en kan je brein naar de hoogste versnelling schakelen. Je leervermogen neemt toe, je kunt scherper nadenken en je geheugen werkt beter. Bovendien word je niet gehinderd door ‘prestatiekillers’ als zorgen, twijfel, onzekerheid, verkramping of een groot ego.


'In flow heb je het gevoel: ik kan alles aan. Ik train dat, met een perfecte voorbereiding en wilskracht.' - Daley Blind

Kortom, in de flow staat wordt het mogelijk om het maximale uit jezelf te halen en met minder moeite veel meer gedaan te krijgen. Tegelijkertijd ervaar je minder hinder van examenstress. De hamvraag is nu: hoe kun je tijdens het studeren en bovenal op het examen de ultieme flow staat ervaren?


Het ervaren van deze krachtige staat van aandacht en concentratie is een kunst op zichzelf. Het kan niet op commando worden opgeroepen of afgedwongen. Wat vandaag goed werkt hoeft morgen niet meer te werken. Vele factoren bepalen dus of je met de flow staat van aandacht kunt werken.


Je moet de flow staat uitnodigen en niet nastreven of afdwingen

Zo wordt het bijvoorbeeld gemakkelijker om de flow te ervaren als je uitgerust en fit bent, als je goed voorbereid bent, als je vol zelfvertrouwen en op een positieve wijze gemotiveerd bent (‘ik wil’ in plaats van ‘ik moet’), als je je aandacht goed kunt focussen. Daarnaast wordt het gemakkelijker om de flow te ervaren als je het leren en studeren slim uitvoert en de praktische zaken rondom de voorbereiding en de examendag goed regelt.

Je kunt de flow niet afdwingen, maar wel uitnodigen door bewust de kans te vergroten dat je flow gaat ervaren. De vraag die je jezelf daarbij moet stellen is: wat is jouw flow recept? Wat heb jij nodig om de flow te kunnen ervaren? Welke obstakels wil je overwinnen? Wat is de beste aanpak voor jou persoon?


Daarbij is het belangrijk om op te merken dat vele onderdelen van het examen doen en het leren en studeren voor het examen je vast al goed afgaan. Hier hoef je niets meer aan te veranderen of extra’s voor te doen. Geef vooral je aandacht aan de secties waarmee je de grootste winst kunt behalen of je belangrijkste obstakels kunt overwinnen. De Examenatleet app kan je hiermee helpen.


Alle oefeningen, theorie en tips in Examenatleet app zijn erop gericht je te helpen om tijdens het studeren en examen doen zo veel en vaak als mogelijk deze flow staat van aandacht en concentratie te ervaren. Vooral meditatie- en ademhalingsoefeningen kunnen je heel goed helpen om de flow aandacht te activeren. Als je hoofd rustig is en je aandacht erbij wordt het veel makkelijker om de flow te ervaren. Bovendien staat het ervaren van een meditatieve hier en nu aanwezigheid gelijk aan het ervaren van de flow. Vandaar dat deze centraal staan in de app.


In de Uitblink sectie van de app kun je tevens vele tips vinden hoe je het leren en studeren slimmer kunt organiseren en hoe je jezelf mentaal, emotioneel en fysiek kunt ondersteunen en verbeteren. Ook dat kan je helpen meer flow tijdens je werkzaamheden en in je leven te gaan ervaren.





Σχόλια


Ο σχολιασμός έχει απενεργοποιηθεί.
bottom of page